Automatisering vliegtuigreparaties

Brightsky

Met BrightSky moet de innovatieve kracht en internationale concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector op en rond het vliegveld versterkt worden. We richten ons binnen dit project op het ontwikkelen van technische innovaties op het gebied van onderhoud, reparaties en revisie van bestaande vliegtuigonderdelen.

Doel

Reparatie en hergebruik van onderdelen wordt steeds belangrijker, zeker in de luchtvaartindustrie. Het produceren van onderdelen kost grondstoffen en andere materialen. Reparaties kunnen die impact verlagen, maar kosten momenteel te veel tijd en kunnen maar beperkt worden uitgevoerd, omdat ze volledig met de hand worden gedaan. Met dit project kan KLM stappen zetten richting de introductie van geautomatiseerde oplossingen die operators werk uit handen kunnen nemen, waardoor reparaties sneller en goedkoper kunnen worden. Het overkoepelende project BrightSky richt zich ook op veiligheid van vliegvelden en automatisering van logistiek op het gebied van grondafhandeling en luchthavensystemen.

Geautomatiseerde reparaties, blending en inspectie

End effector voor geautomatiseerde inspectie

We ontwikkeling een robotoplossing voor geautomatiseerde inspectie, onderhoud en reparatie van metalen delen van bestaande onderdelen van vliegtuigmotoren. Deze technologie sluit aan bij de expertise van SAM XL en bestaat onder meer uit:

  • Scan-to-path
  • Zero-programming
  • Zero-defects
  • Digital thread voor productie

Partners

TU Delft, KLM, TNO, NLR, JetSupport, Stage Gate 11, Vanderlande, DT-Solutions, S&T, Schiphol Group, T-Hive, Hogeschool van Amsterdam

Financiering

Dit project heeft financiering ontvangen van de ‘Subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren (RDM)’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Duur: januari 2022 – oktober 2025