Massaproductie lichtgewicht materialen

ENLIGHTEN

Hoe lichter het vervoermiddel, hoe minder brandstof het verbruikt en CO2 er wordt uitgestoten. Daarom hebben auto- en vliegtuigfabrikanten veel interesse in lichtgewicht materialen die sterk genoeg zijn om de veiligheid van passagiers te kunnen waarborgen.

Thermoplastische composieten – met vezels versterkte kunststoffen die zacht worden als je ze verhit – zijn licht, sterk, makkelijk te verwerken en goed te recyclen. Er worden al losse onderdelen gemaakt van dit relatief nieuwe materiaal in bijvoorbeeld vliegtuigrompen of -vleugels. Het wordt echter nog niet op grote schaal gebruikt.

Binnen het ENLIGHTEN-programma ontwikkelt een multidisciplinair team van onderzoekers een wetenschappelijk bewezen ontwerp- en productiemethode om op een gerichte, reproduceerbare en kosteneffectieve manier betrouwbare grotere constructies te maken met dit materiaal.

Doel

SAM XL ondersteunt de assemblage en integratie van kleinere thermoplastische composietonderdelen in grotere constructies. De technologieën voor materiaalontwerp en verwerking die voortkomen uit het ENLIGHTEN programma zullen vooral de integratie van grote luchtvaartonderdelen faciliteren.

Partners

TU Delft, Airborne, Airbus, Aniform, Autodesk, Boeing, Boikon, Bosch, Cato, Composites NL, DSM, DTC, Eindhoven University of Technology, Engel, e‐Xstream, GKN/Fokker, HAN University of Applied Sciences, JLR, KVE, M2i, Province of Overijssel, Saxion University of Applied Sciences, SET Europe, Solvay, TNO‐BMC, Toray Advanced Composites, TPRC, University of Twente, University of Warwick, Victrex.

Financiering

Dit project heeft financiering ontvangen van de ‘Subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren (RDM)’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Research | Department MS3

Duur: 2022 – 2026