Cold spray is een opkomende metaalafzettingstechnologie, met veelbelovende mogelijkheden voor reparatie en additive manufacturing.

SAM XL ondersteunt het project CSAR , dat gefinancierd wordt door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Dit onderzoek richt zich op de eigenschappen voor metaalmoeheid en schadetolerantie van cold spray reparaties. Dit zal de acceptatie van deze technologie voor MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) in de luchtvaart versnellen.

De combinatie van het opwekken van drukspanningen zonder het substraat noemenswaardig te verhitten, maakt cold spray aantrekkelijk voor het herstellen van de dimensies van beschadigde luchtvaartonderdelen, met name degene die niet gelast kunnen worden. Zo kunnen onderdelen die momenteel worden afgedankt, worden hergebruikt. Belangrijk voor een beter gebruik van schaarse grondstoffen.

SAM XL Materials & Process Engineer Bram Jongbloed maakt deel uit van het gebruikerscommissie , naast Dycomet Europe / Titomic Europe, KLM Engineering and Maintenance, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en ADSE Consulting and Engineering. De leden van deze commissie geven geven aan het onderzoeksteam om de  projectresultaten zo snel mogelijk te vertalen naar praktische toepassingen. Daarnaast is SAM XL testlocatie voor Titomic D623 Cold Spray machine. Deze nieuwe technologie past uitstekend in een geautomatiseerde en digitale productieomgeving en vormt een goede aanvulling op ons portfolio.

We kijken uit naar een mooie samenwerking om deze waardevolle nieuwe technologie te ontwikkelen.